Reissun aikana on vastaan tullut
monenlaisia uskomattomia ajosuorituksia. Esimerkiksi nelipäänä
skootterilla ajo vaikuttaa olevan täysin normaalia. Moporeissulle
Ngwe Saungissa ei sentään tällä kertaa lähdetty nelipäänä
vaan useamman skootterin vahvuudella.
Menoa ei haittaa vaikka potta on päässä vähän vinossa. |
Majapaikan naapureilta saatu vinkki
suunnata menopeli hiekkatien sijaan rantahietikolle osoittautui
mainioksi vaihtoehdoksi. Kulku muuttui rantahietikolle päästyä
hissuksiin köröttelyksi, mutta elämykselliseksi sellaiseksi.
Nousuvesi oli vasta aluillaan, joten veden ja pehmeän hiekan välillä
oli useita metrejä kovaa, kiinteää hiekkaa, joka kantoi
skoottereita mukavasti. Samalla avautui mahdollisuus päästä
tutkimaan aiemmin kaukana horisontissa näkynyttä rantaa lähemmältä
etäisyydeltä. Ainoat merkit ihmisistä rantakaistaleella olivat
mopojen jättämät jäljet ja satunnaiset vastaantulijat. Edessä
palmuja ja puhdasta rantaviivaa, vieressä aaltoileva meri ja alla
toimiva menopeli. Tällaisia autioita rantakilometrejä ei ole tullut
aikaisemmin missään vastaan.
Tämä reilun 10 kilometrin mittainen
yhtenäinen hiekkapätkä päättyi lopulta jokeen. Siltaa ei
paikassa ollut, mutta yli oli mahdollista päästä käsipelillä
toimivan lossin avulla. Lossiherra oli heittänyt joen yli köyden,
sitonut veneensä tai ehkä ennemminkin ruuhensa kiinni köyteen ja
näin ihmiset ja mopot liikkuivat edes takaisin herran kiskoessa
lastia joen reunalta toiselle käsivoimin. Hintaa yhdensuuntaiselle
ylitykselle tuli 300 Kyatia (n. 0,2€ ) mopoa kohden.
Hyvin mahtuu neljäkin mopoa kyytiin. |
Jännittävintä ylityksessä oli mopon
veneeseen saaminen joen törmältä. Rampiksi oli toki nostettu
muutamasta laudasta kyhätty silta, mutta kieli keskellä suuta,
pahmeällä hiekalla tasapainoillen tapahtunut tähtäys keskelle
ramppia ei ollut helpoimmasta päästä. Kyytiin kuitenkin päästiin
ja poiskin, eikä jalat edes kastuneet.
Se uppoo! |
Uintipaikan valinta retkellä oli
melkoisen haastavaa, sillä typötyhjä hiekkaranta ja valkoiset
vaahtopäät houkuttelivat pulahtamaan mereen tuon tuosta. Pulahdus
virkistävässä vedessä, hieman bodysurffausta, paljon juotavaa
sekä lisää aurinkorasvaa ja matka saattoi jälleen jatkua.
Poikettiin katsomaan yhtä Myanmarin tuhansista pagodoista. Ei ollu muita vierailijoita. |
Kauniit maisemat pagodalta. |
U-käännös kotiin päin tapahtui
kalastajakylässä, missä oli mahdollisuus päästä haistelemaan ja
katselemaan paikallisten tapaa asua ja elää. Kadulla kuivuvista
kaloista ja ravuista kantautuva tuoksu oli melkoinen. Voi myös olla,
että herkut rahisevat syödessä hieman hampaissa, sillä
merenelävät olivat kuivumassa pressujen päällä suoraan
pölyävällä hiekkatiellä.
Kalastajakylän raitilta. |
Tahdissa, mars! Kalastajakylän rouvat. |
Kalat ja katkaaravut kuivumassa. |
Paluumatka kotikonnuille tehtiinkin
teitä pitkin, sillä päivän aikana ilmaantunut nousuvesi
hankaloitti rannalla ajamista huomattavasti. Rantahietikolla ajoa
toki kokeiltiin, mutta työntöhommiksi meni. Noh, eipä ajotiellä
ajaminenkaan kovin helppoa ollut. Autoilla noille poluille ei ole
mitään asiaa ja välillä tuntui, että ehkä mopoilijankin
kannattaa harkita kulkupeliksi mieluummin vaikka hevosta.
Takaisin kotiin päästiin
moporetkeä rikkaampana. Hieman onneakin taisi olla matkassa, kun
suuremmilta kommelluksilta, kaatumisilta tai rengasrikoilta
säästyttiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti